13 Temmuz 2023 Perşembe

ALLAH'IN İNDİRDİĞİ İLE HÜKMETMEK - 1

                                                                ANA TEMA  

        Herkese selam, Bu gün üç bölüm olarak yazmayı düşündüğüm ‘’Allah’ın indirdiği ile hükmetmek’’ konusuna başlıyorum. Allah izin verirse bu yazı dizisi, alt başlıklarıyla birlikte sırasıyla şöyle olacak;

Allah’ın indirdiği ile hükmetmek 1  (Ana tema)

Allah’ın indirdiği ile hükmetmek 2  (Profesyonel ve asıl olan; Arapça Kur’an ile hükmetmek)

Allah’ın indirdiği ile hükmetmek 3  (Amatör; Meal ile hükmetmek) 

       Zaman zaman ‘’Allah’ın indirdiğiyle hükmetmeliyiz’’ diyenleri duymuşsunuzdur. Hatta bu konuda birbirleriyle cebelleşen insanları da duyanınız vardır. Çeşitli sebeplerle birbirlerine karşı çıkar ve kendi sebeplerini ortaya koyarlar. Gerçekten Allah’ın indirdiğiyle mi hükmetmeliyiz? Hükmetmek ne demek? Allah’ın indirdiği ile hükmetmek ne demek? Ve nasıl olur bunu masaya yatıracağız. Hükmetmek tanımı için TDK sözlüğüne baktığımızda şöyle yazıyor;

1. Egemenliği altında bulundurmak

2. Düşünme veya yargılama sonunda bir kanıya varmak;

   ‘’ Gözlerimi açtığım zaman odamı loş görünce akşam olduğuna hükmettim’’ Refik Halit Karay

3. Aklına esmek

Tdk sözlüğündeki ikinci madde konumuzla uyumlu gibi görünüyor; Düşünme veya yargılama sonunda bir kanıya varmak. Orada  Refik Halit Karay’ın kitabından verilen örneğe bir bakalım;

‘’ Gözlerimi açtığım zaman odamı loş görünce akşam olduğuna hükmettim’’

Örnekteki şahıs, odanın içine bakıyor ve oradaki ışığın durumuna bakarak bir hükme varıyor ve  ‘’akşam olmuş abi’’ diyor.


     ‘’Bir şey ile hükmetmek’’ dendiğinde o şeye bakarak, inceleyerek, o şeyi kullanarak bir sonuca varmak düşünülebilir. Günümüzde şuna benzer ifadeyle karşılaşmışsınızdır; ‘’Hakim, önündeki delilleri inceleyip tanıkları dinledikten sonra, bilmem ne yasasının filanca maddesine bakarak sanığın suçlu olduğuna hükmetti’’ Bu örnekteki söz konusu hakim, kanun kitabındaki yazılanlara bakarak bir hüküm veriyor. Aslında sadece kitaba değil, öncesinde delillere ve tanıklara bakarak bir hükme varıyor ve o vardığı hükümle bağlantılı olan kanun maddelerine dayanarak/onunla hükmederek nihayi sonuca ulaşıyor/hükme varıyor sanığın suçlu olduğu kararına varıyor.


     Şimdi diyeceksiniz ki ‘’Kardeşim, sen gittin bize Türk dil kurumundan tanım getirdin, hukuktan bilmem neden örnek getirdin tamam da, Kur’an ne diyor bu konuda onu anlat bize’’ Haklısınız hemen o konuya geçelim. Allah, bazı ayetlerle örnekler vererek hükmün, hükmetmenin ne olduğunu, nasıl yapıldığını ve sınırlarının ne olduğunu bize gösteriyor. O ayetlere bir bakalım;


Onlar Allah'ın yetiştirdiği ekinden ve en’amdan O’na pay ayırır ve kendilerince “Bu Allah’ın, bu da O'na ortak saydıklarımızın" derlerdi. Ortak saydıklarının payından Allah'ın payına geçmez ama Allah’ın payından ortak saydıklarının payına geçer. Ne kötü HÜKÜM veriyorlar. ENAM 136


     Demek ki, ''Şu şu ürünlerden şu kadar pay Allah'ın, şu kadarı da filancanın'' demek ve bu payları birinden diğerine aktarmak HÜKÜM KOYMAKMIŞ. Bakın, adamların din alanında koyduğu hükümler bunlar, ‘’dinde bunu bunu yapmak var’’ diyorlar açacak olursak ‘’dinin gereği Allah’a ve tanrılara pay ayırmalıyız’’ diyorlar bizdeki ‘’Müslümansan bunu bunu yapmalısın’’ demek gibi ‘’İslamda şunlar şunlar var’’ demek gibi. Allah da onlar için ‘’Ne kötü HÜKÜM veriyorlar’’ diyor.


Onlardan birine “Kızın oldu!” diye müjde verilince yutkunur ve yüzü kapkara kesilir, Müjdelendiği şeyin kötülüğünden dolayı halkının karşısına çıkamaz olur. Aşağılanmayı göze alarak onu tutsun mu, yoksa toprağa mı gömsün? Bakın, ne kötü HÜKÜM veriyorlar! NAHL 58-59


     Söz konusu kişinin, kızı olunca bundan utanıyor bunu kötü kabul ediyor ve ''toprağa mı gömsem yoksa gömmesem mi? Ama gömmesem bu sefer de toplum beni aşağılar'' diyor / diye düşünüyor. Allah bunun için de ''Ne kötü hüküm veriyorlar'' diyor. Yani, kız çocuğu olduğunda, nasıl bir tavır takınacağının kararını alıyor ya da almaya çalışıyor ve bu kararı (hüküm) da, duygusu ve toplumun tutumuna göre alıyor. Devam edelim,


Yoksa kötü işler yapanlar, kendilerini, İnanan ve iyi işler yapanlarla bir tutacağımızı mı hesap ediyorlar? Hayatları ve ölümleri eşit mi olacak? Ne kötü HÜKÜM veriyorlar! CASİYE 21


     Görüyorsunuz değil mi? ''inanan ve iyi iş yapanlarla diğerleri aynı muameleyi görecek'' demek de hüküm vermekmiş.


Allah, kızları oğullara mı tercih etmiş? Nasıl HÜKÜM VERİYORSUNUZ? SAFFAT 153-154


     ''Allah, kızları tercih etti'' veya ‘’Allah’ın kızı var/oldu’’ demek de hüküm vermekmiş. Allah da ‘’nasıl HÜKÜM veriyorsunuz?’’ diyerek aslında bunun HÜKÜM OLDUĞUNU göstermiş oluyor. Bakın burada konsept değişiverdi, Allah’a dair bir bilgiyi ortaya koymak da hüküm vermekmiş. ‘’Allah’ın kızı var veya yoktur’’ demek bir hükümdür. Birisi doğru hüküm diğeri yanlış hükümdür, yanlış hüküm için ‘’Nasıl hüküm veriyorsunuz’’ diye kınıyor zaten. Bunu, ‘’Allah’tan başka ilah yoktur/vardır’’ ifadesine kadar uzatmak mümkündür ve bunlar hep hükümdür. Allah’ın kızı olduğu hükmüne varmış adam ama neye göre/neye bakarak varmış? Yavaş yavaş şekilleniyor değil mi konu? Devam edelim,


Kötü işler yapanlar, geçeceklerini mi/elimizden kurtulacaklarını mı sanıyorlar? Ne de kötü HÜKÜM veriyorlar! ANKEBUT 4


     Demek ki, ''Allah'ın elinden kurtulabiliriz abi'' demek de hüküm vermekmiş. Bakın, bunlar hep Allah’ın örnekleri. Başka ayetler de yazalım;


Müslümanları mücrimler gibi mi yaparız? Nasıl HÜKÜM VERİYORSUNUZ? KALEM 35-36


De ki; ortak saydıklarınız arasında doğruyu (hakkı) gösterecek biri var mı? De ki; Doğruyu gösteren Allah’tır. Öyleyse doğruyu gösterene uymak mı, yoksa kendine gösterilmedikçe doğruyu gösteremeyecek olana uymak mı daha doğrudur? Size ne oluyor? Nasıl HÜKÜM veriyorsunuz YUNUS 35


     Demek ki, evliyasının, şeyhinin, şıhının kendisini hidayete, doğruya yönelttiğini düşünen varsa yanlış hüküm veriyormuş. Doğruyu gösteren Allah’tır diyor ayette. Peki, nerede gösteriyor? Tabi ki, indirdiğinde (Kur'anda).


     Gördünüz değil mi? Hükmün çerçevesini örnekle çizmiş Allah. Bazı din adamları bu Allah’ın indirdiği ile hükmetmek konusunu devlet yönetimine daraltarak konuyu saptırıyorlar. Oysa ki, ayetlerde verilen örneklerde gördük, dinin kucakladığı her konuda bir sonuç ortaya koymak, karar almaktır buna devlet yönetimi de dahil edilebilir. Rum 58. Ayette ‘’İnsanlar için her örneği verdik’’ diyor Allah. Vermiş işte aha bak, yukarıda hükmün ne olduğu hakkında kaç tane ayeti paylaştık. Şimdi olay anlaşıldı mı? Hüküm sadece devlet yönetimi konusunda değil, hemen her konuda ortaya sonuç koymak, bir kanıya, yargıya varmak da bir hükümdür. ‘’Dinde şunu şunu yapmak var’’ demekten, ‘’Allah böyle böyledir’’ demeye kadar, ‘’şunlar haramdır/helaldir’’ demekten ‘’Allah şunları şunları yapacak, şunları verecek’’ ve ‘’Allah şunları şunları emretti, şöyle ceza verecek, böyle ödül verecek’’ demeye kadar bir çok konuda ortaya sonuç koymaktır, kanıya varmaktır. 


     Bu konuda  profesyonel ağızdan, Kur’anda hüküm nedir öğrenmek için şu videoyu izlemenizi öneriyorum. Bu video Fatih Orum ve Erdem Uygan’ın hazırladığı K.Ö.K Kuran’ın Öğrettiği Kavramlar) video serisinden ‘’Hüküm ve Hikmet kavramı’’ başlıklı videodur. Bu videoda da HÜKÜM kelimesinin köküne inip, Kur’andaki kulanımlarına bakarak, kelimenin doğru anlamını ortaya çıkarıyorlar. Aha videonun linkini, diğer kök videolarını da izlemenizi önererek buraya bırakıyorum. Konu dağılmasın önce benim yazıyı okuyun sonra aşağıdaki linke tıklayıp videoyu izleyin :) ;


https://www.youtube.com/watch?v=XT90p-AtvOw


     Biz konumuza dönelim hüküm; karar vermek, son karar demektir demek ki, bir konu hakkında kararımızı Allah’ın indirdiği ile vermeliyiz. Allah’ın indirdiği ile hükmetmeliyiz dediğimiz zaman, KARARI ALLAH’IN KİTABI İLE VERMELİYİZ demektir. Yani, Allah’ın kitabı ile sonuca varacağız. Alın size bomba bir tespit; ‘’Allah’ın indirdiği ile hükmetmeliyiz/hükmedilmelidir’’ demek de bir hükümdür. Soru şu; bunu diyenler, neye dayanarak bu hükmü verdiler? Ve hatta şu soruları da soralım ve cevap arayalım; Sadece Allah’ın indirdiği ile mi hüküm vereceğiz? Peki, bizler kafamızı kullanıp, iyi niyetle olaya yaklaşsak hüküm veremez miyiz? Yukarıdaki ayetlerde gördük, kafir abiler kötü hüküm vermişler, Allah da kınıyor ‘’ne biçim hüküm veriyorsunuz’’ diye peki biz, güzel hüküm versek olmaz mı? Allah’ın indirdiği ile hükmetmek şart mı? Bir esneme payı da mı yok? Bakalım;


     Kur’ana baktığımızda karşımıza çok çarpıcı bir ifade çıkıyor; Allah’ın indirdiğiyle hükmetmeyen kafirdir. Buraya dikkat, Allah’ın indirdiğiyle hükmetmeyenin kafir olduğunu Allah diyor, nerede diyor? Hemen bakalım;


İçinde (doğru yola) bir rehber ve nur olan Tevrat’ı biz indirdik. Allah’a teslim olmuş nebîler, Yahudiler arasında onunla hükmederlerdi. Kendini Rabbinin yoluna adayanlar (Rabbaniler) ve âlimler (Ahbar) ise kendilerinden Allah’ın kitabını korumaları istenmesi sebebiyle onunla hükmederler ve ona şahit olurlardı. Siz, insanlardan korkmayın; benden korkun. Ayetlerimi geçici bir bedelle değişmeyin. ALLAH’IN İNDİRDİĞİYLE HÜKMETMEYENLER KAFİR OLANLARDIR. MAİDE 44


     Evet, Tevratı indirdiğini, Nebilerin, Rabbanilerin ve Alimlerin onunla (Tevrat) hükmettiğini söylüyor. Cümlenin sonunda ise, Allah’ın indirdiği ile hükmetmeyenlerin kafir olduklarını söylüyor.  Bu ayetten sonraki ayetlere baktığımızda;


Onlara o kitapta şunu yazdık: Cana can, göze göz, buruna burun, kulağa kulak, dişe diş ve her yaraya karşılık kısas gerekir. Kim onu sadakasına sayarak bağışlarsa bu kendi için keffaret olur. ALLAH’IN İNDİRDİĞİ İLE HÜKMETMEYENLER ZALİMLERDİR (yanlış yapan kimselerdir). MAİDE 45


Sonra onların izinden Meryem oğlu İsa’yı, önündeki Tevrat’ı tasdik etsin diye gönderdik. Ona da içinde bir rehber ve nur olan İncil’i, önündeki Tevratı tasdik etsin, çekinerek korunanlar için bir rehber ve doğru bilgi (öğüt) olsun diye verdik. MAİDE 46


İncil’i bilenler, Allah'ın o kitapta indirdiği ile hüküm versinler. ALLAH’IN İNDİRDİĞİ İLE HÜKMETMEYENLER FASIKLARDIR (yolda çıkmış kimselerdir). MAİDE 47


     Bu 45’ten 47. ayete kadar baktığımızda yine Allah’ın indirdiği ile hükmetmeyenlere sırası ile zalim ve fasık diyor Allah. Önceki iki kitap ehli üzerinden örnek verip, Nebilerin ve kitabı bilenlerin (Allah’ın indirdiği) kitap ile hükmettiklerini söylüyor ve bunu yapmayanları sırasıyla Kafir, zalim ve fasık ilan ediyor. Demek ki, kafir olmamak için Allah’ın indirdiğiyle hükmetmeliyiz. Zaten öncekiler (Nebiler, rabbaniler) öyle yapmışlar. Onları bize örnek gösteriyor ki, biz de onlar gibi Allah’ın indirdiğiyle hükmedelim böylelikle de, kafir, zalim ve fasık olmayalım. 


     Bakın, Allah’ın indirdiği ile hükmetmeyenin kafir olduğu ifadesi de bir hükümdür. Kimin hükmü bu? Benim hükmüm mü? Hayır, Peygamberin hükmü mü? Hayır, Allah’ın hükmüdür. Nerede yazıyor? İndirdiğinde (Kur’an) yazıyor. (bakınız Maide 44) Tekrar hatırlatayım  ‘’Allah’ın indirdiği ile hükmetmeliyiz’’ demek de bir hükümdür (yukarıda verdiğimiz ve hükmün ne olduğunu örnekle anlatan ayetleri hatırlayın) Peki, ‘’Allah’ın indirdiği ile hükmetmeliyiz’’ diyenler bu hükme nereden varmışlar? Tabi ki, Allah’ın indirdiğinden, Allah söylüyor bize Maide 44 ve sonraki ayetlerde onu da yukarıda yazdık ve tabi ki, paylaşacağımız başka ayetlerde de.


BURAYA DİKKAT! ALLAH İNDİRDİĞİYLE HÜKMETMEYENE KAFİR DİYOR. BU ALLAH’IN HÜKMÜDÜR/KARARIDIR. BU HÜKÜM GEREĞİ KAFİR OLMAMAK İÇİN, ALLAH’IN İNDİRDİĞİYLE HÜKMETMEK ZORUNDAYIZ.


     Ama, eğer bu Kur’anda olmasaydı o zaman biz çıkıp da ‘’Allah’ın indirdiği ile hükmetmeyen kafirdir’’ diyemezdik. İndirdiğinde bu hüküm yazacak ki, biz bunu söyleyebilelim/bu hükme varalım (yanlış anlamayın önümüze gelene ‘’sen kafirsin pis kafir’’ demek için değil, kalplerin özünü Allah bilir. Adam bilmeden de yanlış yapıyor olabilir) ki, Allah’ın kafir saydığı amelden sakınalım bu amele bir şekilde düşenleri de ‘’bak Allah böyle diyor aman ha, dikkat et’’ diye uyaralım. Aman diyeyim, çok önemli bir ayrıntıyı buraya bırakayım; Bir ayete bakıp, insanlara ‘’vayy pis kafir’’ deyip sonra da ona karşı saldırgan tutum sergileyenlerden olmayın. Ayetlerin amacı, kafirleri tespit edip, gidip onlara vuralım diye değil, eğer söz konusu ameli biz de yapıyorsak kendimizi düzeltelim ve bu (kötü) amele karşı insanları uyaralım diyedir. Ve, bu ameli işleyenlere de saldırmadan, ötekileştirmeden ‘’bak senin yaptığın iş yanlış aha bak, şöyle şöyle ayet var kendini düzeltirsen iyi olur’’ demek içindir. 


BURAYA DİKKAT! BİZLER CAHİLLİK EDİP  KİŞİLERLE DEĞİL, AMELLERLE İLGİLENMELİYİZ. BİR AMELİN, KAFİRLİK AMELİ OLUP OLMADIĞINI ALLAH’IN İNDİRDİĞİNE BAKIP ANLAYABİLİRİZ ANCAK  O AMELİ İŞLEYENİN KAFİR OLUP OLMADIĞINI BİLEMEYİZ ZİRA KALPLERİN ÖZÜNÜ ALLAH BİLİR  ADAM BİLE BİLE YAPIYORSA KAFİR OLUR ANCAK BİLMEDEN YAPIYORSA KAFİR OLMAZ ZİRA ALLAH UYARICI GÖNDERMEDEN AZAP ETMEYECEĞİNİ SÖYLÜYOR KUR’ANDA. AMA VELEV Kİ; GERÇEKTEN KAFİR OLSUN VE BİZ DE BİLMİŞ OLALIM, SÖZ KONUSU KİŞİYE CEZA VERME YETKİMİZ YOKTUR ALLAH’A KARŞI HADDİMİZİ BİLELİM. 


     Hepimiz imtihan halindeyiz, bu gün kafir olan yarın Mümin olur, bu gün Mümin olan yarın dinden döner kafir olur. Ve bunu denetleyip gözlemleyecek olan sonunda da karşılığını verecek olan Allahtır. Biz sadece uyarmak/bilgilendirmek zorundayız. Tekrar hatırlatalım, insanlara imanından dolayı ödül ve ceza verme hakkımız da yok, haddimiz de değildir. ‘’Bu adam kafirdir cezayı hak etmiştir, cezalandıralım’’ demek de bir hükümdür ve bu tür hükümlerin yetkisi Allah’a aittir ve bu konuda Onun ortağı yoktur. Bu konudaki hükmü de O ahirette verecektir;


Allah kıyamet günü, ayrılığı düştüğünüz hususlarda aranızda HÜKMEDECEKTİR. HAC 69


     Yukarıdaki ayete benzeyen ve Allah’ın insanlar arasında kıyamet günü hükmedeceğini söyleyen pek çok ayet var. Biz Allah’ın (indirdiği) hükümleriyle hükmedeceğiz Allah ise, bizim yaptıklarımıza bakarak hakkımızda hükmedecek ve Allah’ın indirdiğinde insanları damgalayın, kafir ilan edin, durduk yere de vurun öldürün diye bir hüküm yok savaş durumu hariç. Konumuza geri dönelim ve kafalara iyice yerleşsin diye tekrar vurgulayalım; Allah’ın indirdiği ile hükmetmeliyiz


Yoksa cahiliye devrinin hükmünü mü arıyorlar? Gerçeği görebilen bir toplum için, ALLAH’TAN DAHA GÜZEL HÜKÜM VEREN KİM VARDIR? MAİDE 50


     Bak, ALLAH’TAN DAHA GÜZEL HÜKÜM VEREN KİM VARDIR? Diyor. Zaten kitapta da hükmünü vermiş Allah. 


De ki: "Ben Rabbimden gelen bir beyyine üzerindeyim. Ama siz onu yalanladınız. Acele istediğiniz şey benim yanımda değil. HÜKÜM YALNIZ VE YALNIZ ALLAH’INDIR. Hakkı O anlatır. Ayırt edip çözüm getirenlerin en hayırlısı O'dur." ENAM 57


     HÜKÜM ALLAH’INDIR ve ÇÖZÜM GETİRENLERİN HAYIRLISIDIR diyor. Buraya kadar olanı toparlayalım; Hüküm Allah’ındır zaten Allah’tan daha güzel hüküm veren olmaz. Allah indirdiğiyle hükmetmemizi emrediyor ve bunu yapmayanı kafir, zalim, fasık sayıyor.


     E Peygamber? O ne yapacak? O da mı Allah’ın indirdiği ile hükmedecek? Geleneksel din algısı ve bu konuda din adamlığı yapan kişiler hemen itiraz edip ‘’hayır, Peygamber de hüküm koyar. O yüzden sadece Kur’anla değil Peygamberin koyduğu hükümle de hükmederiz’’ derler ve uygulamada Peygamberi Allah’ın yanında ikinci bir hüküm kaynağı olarak görürler, öyle derler, öyle demeye getirirler. 


     Buraya kadar öğrendiklerimizden yola çıkarak diyebiliriz ki, ‘’Peygamber de hüküm koyabilir’’ demek de HÜKÜMDÜR, HÜKMETMEKTİR.  Peki bu hükmü ortaya koyanlar neye dayanarak söylüyorlar/ hükmü koyuyorlar, Kur’ana mı dayandırıyorlar? ‘’Peygamber de hüküm koyabilir’’ diyebilmemiz için Kur’anda bunun ifade edilmesi gerekir.  Bağlantıyı kurun; Allah’ın indirdiği ile hükmetmeliysek ve hükmetmeyenler kafir ise, kafir olmamak için, Peygammberin de hüküm koyup koyamayacağı konusundaki hükmü / nihayi kararı sonucu Kur’anla (Allah’ın indirdiği ile) vermeliyiz ve eğer başka kaynakla hükmedersek Allah bizi kafir sayabilir Allah korusun. Gerçekten Peygamber de hüküm koyabiliyor mu? Kur’anda bu konuda ne yazıyor?


Yukarıda bahsi geçen Maide suresinin ilgili ayetlerinin devamında şöyle diyor Allah;


Sana da Kitap'ı hak olarak indirdik. Kitap'tan onun yanında bulunanı tasdikleyici ve onu denetleyip güvenilirliğini sağlayıcı olarak... O HALDE ONLAR ARASINDA ALLAH’IN İNDİRDİĞİYLE HÜKMET, Hak'tan sana gelenden uzaklaşıp onların keyiflerine uyma. Sizden her biri için bir yol/şerîat ve bir yöntem belirledik. Allah dileseydi sizi elbette bir tek ümmet yapardı. Ama size vermiş olduklarıyla sizi imtihana çeksin diye öyle yapmamıştır. O halde hayırlarda yarışın. Tümünüzün dönüşü Allah'adır. O size, tartışmış olduğunuz şeylerin esasını bildirecektir. MAİDE 48


ARALARINDA ALLAH’IN İNDİRDİĞİYLE HÜKMET; onların arzularına uyma. Dikkatli ol! Allah’ın indirdiği emirlerin herhangi birinden seni şaşırtabilirler. Yüz çevirirlerse bil ki bazı günahlarına karşılık Allah, kesinlikle onların başına bir kötülük gelmesini istiyordur. Zaten insanların çoğu yoldan çıkmıştır. MAİDE 49


     Allah elçisine, onların arasında Allah’ın indirdiği ile hükmetmesini söylüyor, sana gelen haktan (Kur’an) uzaklaşma diyor ve  ‘’onların arzularına uyma, Allah’ın indirdiğinin bir kısmından seni şaşırtabilirler’’ diyerek Nebisini uyarıyor. Şimdi bazıları, ‘’Efendim, Maide 44’ten itibaren Yahudi ve Hristiyanlardan bahsediyor, onların arasında onların kitabı ile hükmetmesi isteniyor bizlik bir şey yok’’ diyebilir ki, öyle bir video izledim diye hatırlıyorum. Bakalım başka nerede ne var;


Muhakkak Kitabı sana Allah’ın sana gösterdiği şekilde İNSANLAR ARASINDA HÜKMEDESİN diye hak olarak indirdik. Hainlerin savunucusu olma NİSA 105


     Aha bak, insanlar arasında hükmetmen için indirdik diyor ve uyarıyor da ‘’hainlerin savunucusu olma’’ diye. Peygamber kitapla hükmedecek,  onunla (Kitapla) hükmetmesi için inmiş kitap. Sadece Yahudi ve Hristiyanlar değil bütün insanlar arasında o kitapla (KUR’AN) hükmedecek. Tabi orada Allah’ın sana gösterdiği şekilde diye bir ifade var, o ikinci bölümün konusu şimdilik ona girmiyorum.


Görmedin mi kitaptan bir pay verilenleri, aralarında hüküm versin diye Allah’ın kitabına çağırılıyorlar sonra onlardan bir bölümü yüz çevirip geri dönüyorlar. ALİ İMRAN 23


     Gördünüz mü? Her şey açık ve net, aralarında hükmetsin diye ALLAH’IN KİTABINA ÇAĞRILIYORLAR detayı kaçırmayın ALLAH'IN KİTABINA ÇAĞIRILIYORLARMIŞ. Hadi kıllık olsun diye bir daha sorayım  Neye çağırılıyorlar ve niçin çağrılıyorlar? ARALARINDA (KİTAP/LA) HÜKÜM VERSİN DİYE (buraya dikkat) ALLAH'IN KİTABINA ÇAĞRILIYORLAR ama bir bölümü yüz çevirip gidiyormuş. Orada, ‘’kitaptan bir pay/nasip verilenler’’ diyor yani bu adamların kitaptan bilgisi var Allah’ın indirdiği ile hükmedilmesi gerektiğini biliyor olmalılar ama, bir bölümü yüz çevirip geri dönüyormuş. Peki niye? Allah’ın indirdiği ile hükmetmemek için, işlerine gelmiyor olabilir bile bile sırt dönüyorlar al işte size Maide 44 konusu çünkü, biliyorlar Kitaptan bir nasip verilmiş adamlara. E bile bile ayeti görmezden gelene kafir denir zaten.


     Teknik olarak bakacak olursak, eğer Peygamber de Allah’ın haricinde hüküm koyuyorsa ve Allah bunu onaylıyorsa (Ki bunun Kur’anda olması gerekir) Peygamber Allah’a, hüküm koyma konusunda ortak olmuş olur. Bakın, tekrar yazıyorum; eğer Peygamber de Allah’ın haricinde hüküm koyabiliyorsa ve Allah buna onay veriyorsa bu, Peygamber, hüküm koyma konusunda/hükümde Allah’a ortak olmuş anlamına gelir. Peki gerçekten öyle mi? Kehf suresinin 26. ayetine baktığımızda karşımıza şu ifade çıkıyor;


........ Hükmüne kimseyi ortak etmez KEHF 26

     Bakın, ‘’Muhammed hariç’’ demedi, ‘’evliya, ulema hariç’’ demedi, hiçbir istisna koymadı ‘’Allah kimseyi hükmüne ortak etmez’’ dedi. Yani, Muhammed dahil HİÇ KİMSE hüküm koyma konusunda Allah’a ortak OLAMAZ. Zaten yukarıda gördük başka ayetlerde Kur’anın insanlar arasında hükmetmesi için indirildiğini söylüyor, Peygamberi ‘’aralarında Allah’ın indirdiğiyle hükmet onların arzularına uyma, hainlerin savunucusu olma’’ diye uyarıyor. Bu ayetler açık ve net iken, ‘’Allah’ın haricinde Peygamber de hükmedebilir’’ diyebilir miyiz? ‘’Peygamber de hükmedebilir’’ demek de bir hükümdür, hadi bulun bakalım bu hükmü Kur’andan, bulabiliyor musunuz? BULAMAZSINIZ! Çünkü yok öyle bir şey. Aha ayetleri gösterdik. Ha, bazı ayetleri kıvırıp, yanlış anlam yükleyip ‘’aha bak hükmediyor’’ diyenler var ancak o ayetler öyle demiyor onu da ilerleyen konularda masaya yatıracağız inşallah.


     Şimdi, yazacaklarımı kafanızda canlandırmanızı isteyeceğim sizden; diyelim ki bir olay oldu ve hükmetmemiz gerekti biz ise, Kur’ana bakmak yerine hadis, ulema, evliya kitapları v.b baktık ve onlara göre hükmettik, şimdi bu durumda biz Kur’anı terk etmiş olmaz mıydık? Kafanızda görüntü olarak canlandırın, Kur’ana sırtımızı dönüyoruz veya bir kenara itiyoruz ve başka kitaplarla/kişilerin sözüyle hükmediyoruz bu, Kitabı (Kur’anı) dışlamaktır, terk etmektir öyle değil mi? Bakın burada ne var;


Resul şöyle der; Ey Rabbim, benim toplumum bu Kur’anı terk edilmiş/dışlanmış halde tuttular. FURKAN 30


     Bu gün öyle olmuyor mu sizce? Hatta ağızlarıyla da söylüyorlar ‘’Önce Kur’ana bakarız, orada bulamazsak Hadislere bakarız orada da bulamazsak ulemaların icmasına bakarız’’ diyorlar ama ilk önce Kur’ana bakmıyorlar, işlerine gelmezse hadislere bile bakmıyorlar, kendi ulemalarının sözleriyle hükmediyorlar. ‘’Allah’ın indirdiğine gel’’ diyene de ‘’vayy sen hadisi inkar ediyorsun, ulemayı inkar ediyorsun pis hadis inkarcısı seni’’ diyorlar. Hatta ‘’pis Kur’an Müslümanı sapığı’’ bile diyorlar. Neyse yukarıda verdiğimiz Furkan 30’dan geriye doğru gidelim ve 26. ayetten itibaren 30’a kadar tekrar yazalım ama bu arada Maide 45’i hatırlayalım orada ne diyordu? ‘’Allah’ın indirdiği ile hükmetmeyenler ZALİMLERDİR’’  Hadi bakalım;


O gün gerçek MÜLK/yönetim Rahmanındır. Ve o, kafirler için zorlu bir gündür. FURKAN 26

O gün ZALİM, ellerini ısırarak diyecek ki; Ne olurdu, resulle birlikte bir yol tutsaydım! FURKAN 27

Ah, ne olurdu, falancayı dost edinmeseydim FURKAN 28

Zikir/Kur’an bana geldikten sonra, o saptırdı beni ondan. Şeytan insan için bir rezil edicidir. FURKAN 29

Resul şöyle der; Ey Rabbim, benim toplumum bu Kur’anı terk edilmiş/dışlanmış halde tuttular. FURKAN 30


     Gördünüz mü? Ayette bahsi geçen amca gibi olmak istemiyorsanız, evliya, ulema, şeyh meyh kim varsa onlardan uzak durun. Onlar, ‘’Kur’an okuma kafir olursun’’ diyorlar ( Furkan 29-30’u hatırla) ‘’biz anlatacağız sen dinleyeceksin, senin aklın ermez’’ diyorlar. ‘’Kur’ana uymalıyız’’ diyene de ‘’ vayy, Kur’an Müslümanı sapığı!’’ diyorlar. Asıl kimin sapık olduğunu ahirette öğrenirseniz, iş işten geçmiş olur ama Kur’andan öğrenirseniz o zaman, erken davranmış olursunuz.


     Bu Kitapla hükmetme konusu, Allah’ın nebi gönderdiği tüm toplumlar için geçerlidir Yani, sadece Kur’anın indiği veya İncil ve Tevrat’ın indiği toplumlar için değil, Allah’ın kitap gönderdiği tüm toplumlar için geçerlidir başka deyişle, Allah’ın kitap gönderdiği toplumlar için koyduğu bir HÜKÜMDÜR. Hadi ilgili ayete bir bakalım;


İnsnalar tek bir ümmetti. Allah onlara, müjde veren ve uyarılarda bulunan Nebiler gönderdi. Ayrılığa düştükleri konularda aralarında hükmetsin diye kitap da indirdi. İhtilafa düşenler daima kendilerine kitap verilenler oldu. Bu da, açık ayetler geldikten sonra birbirlerine üstünlük kurma gayretlerinden kaynaklandı. Sonra Allah, ayrılığa düştükleri gerçekler konusunda, iman edenleri doğru yola yöneltti. Allah gereğini yapanı doğru yola yöneltir BAKARA 213


     Ayet, geyet net. Ayrılığığa düştükleri konuda aralarında hükmetsin diye kitabı indirmiş Allah. E peki, aralarında Peygamberler hükmetse olmuyor muymuş? E olmuyormuş işte, kitap hükmedecek, Kitapla hükmedilecek başka deyişle KİTAPTAKİ ALLAH’IN HÜKMÜ İLE HÜKMEDİLECEK. Hükmün sahibi Allah’tır, Peygamberler değil. Bu konuda ortağı yoktur Allah’ın. Ne Peygamberler, ne ulemalar ve ne tüm insanlık, bu hüküm verme konusunda Allah’ın ortağı değildir.


........ Hükmüne kimseyi ortak etmez KEHF 26


     Bir konuyu açıklığa kavuşturalım, yukarıda dedik ki, ceza ve ödül konusunda yetkimiz yok ama birkaç konuda ceza yetkisi vermiş Allah. Hangi konuda? Hırsızlık, Adam öldürme, zina. Bunlar, toplumu da bozabilecek suçlar olduğu için toplumu korumak adına ceza vermemizi emrediyor ancak, burada da Allah’ın indirdiği ile hükmetmek mevzusu geçerlidir örneğin; bir zina vakası olduğunda ‘’vayyy pis adam, pis kadın’’ deyip recmeder ve öldürürsek ne olur? Ne ceza verileceğine Allah hükmetmiş ona bakmak zorundayız. Eğer recmedersek, kafir oluruz bu recm cezasını kim uydurduysa onu ilah edinmiş oluruz. Genelde, hadislerle bunu Peygambere isnad ederler ancak iş öyle değil. Nereden biliyoruz? Yukarıdaki verilen ayetleri hatırlayın, Allah peygambere indirdiği ile hükmetmesini emrediyor. Peygamber de kitapla hükmetmek/kitaba uymak zorunda dolayısıyla da zina edenleri recmetmiş olamaz. Biz eğer Peygamber için ''zina suçuna recm cezası uygulamış'' dersek dolaylı yoldan ''Peygamber Allah'ın emrine uymamış'' demiş oluruz, e bu iftira değil de nedir?  Peki ne yazıyor kitapta? 


Zina eden kadınla zina eden erkekten her birine yüz kamçı vurun. Eğer Allah’a ve son güne inanıyorsanız, Allah’ın verdiği cezayı yerine getirirken onlara karşı yumuşamayın. İnananlardan bir takımı da onlara yapılan cezayı gözleriyle görsün. NUR 2


     Allah bizim hüküm koymamıza izin vermediği için kendisi koymuş hükmünü. Biz kafamıza göre hüküm veremeyiz ‘’asalım, keselim, recmedelim’’ diyemeyiz. Allah’ın hükmüyle (yüz kamçı) cezalandırmalıyız. Hatta, Allah yüz kamçı dedi ‘’iki yüz kamçı vuralım pis sapıklara’’ diyemezsin, diyemeyiz. Kendi hevamızı ilah edinip, onunla hükmedemeyiz. Gerçek İlah’ın hükmüyle ( Bakınız NUR 2) hükmetmeliyiz.


     Karşılaştırmalı meal sitesi Kur’an meali com sitesinden Nur 2’ye bakın ayette medeni durumu belirtilmeksizin ‘’zina eden kadın, zina eden erkek’’ demesine rağmen ‘’evlenmemiş zina eden kadın’’ ‘’bekar olarak zina eden kadın’’ diye (yanlış) anlam vererek ayeti kuşa çevirenler var. Allah’ın demediğini demiş gibi göstererek anlam kaydırıyorlar ve araya Allah’a ait olmayan bir hükmü sıkıştırmak için kapı aralıyorlar. Bunu yapanların bir kısmı bilerek, bir kısmı da bilmeyerek yapıyor. Tabi, kim bilerek yapıyor kim bilmeyerek yapıyor onu biz bilemeyiz zira kalplerin özünü Allah bilir ama bu iki durumun da var olduğunu hem eşyanın tabiatı gereği ve hem de bazı ayetlerden anlıyoruz. AMA BİZE DÜŞEN SADECE UYARMAKTIR.


Bak şu ayet enteresan abi, yazalım hemen;


Ey iman edenler! Mümin kadınlar hicret ederek size gelirlerse onları imtihandan geçirin. Onların imanlarını en iyi Allah bilir. Eğer Mümin olduklarını anlarsanız, onları kafirlere geri çevirmeyin. Bu kadınlar onlara helal olmazlar. Onlar da bunlara helal olmazlar. Onların bunlara harcadıklarını geri verin. Bu kadınların mehirlerini kendilerine verdiğiniz zaman, onlarla evlenmenize bir engel yoktur. Ayrılmak isteyen kafir kadınları engellemeyin; onlara harcadığınızı isteyin. Onlar da harcadıklarını istesinler. BU, ALLAH’IN SİZE HÜKMÜDÜR; ARANIZDA O HÜKMEDER. Allah bilir doğru kararlar verir. MÜMTEHİNE 10


     Hatırlayın ayetleri, aramızda hükmetsin diye kitabı indirdiğini söylüyordu ya Allah, nasıl hükmediyor? Aha yukarı paragrafta yazdığımız Mümtehine 10. ayetteki gibi. Ayetler nasıl? Gayet anlaşılır değil mi? Yan yana koyduğumuzda konu nasıl çıkıyor ortaya? Son bir ayet paylaşıp toparlayayım ve birinci bölümü bitireyim. Şimdi bir insan kendisi hüküm koyarsa ve biz ona uyarsak, söz konusu kişiye KULLUK ETMİŞ oluruz. Hani diyorlardı ya ‘’Peygamber de hüküm koyabilir’’ diye hah, işte Allah buna da bir cevap veriyor gerçi, yukarıda verdiğimiz ve Peygambere Allah’ın indirdiği ile hükmetmesini emrettiği ayetler de yeterli cevaptır ancak şu ayetle Allah, bomba bir cevap vermiş;


Bir insana Allah; Kitap, Hikmet ve Nebilik verecek, o da tutup insanlara ‘’Allah’tan önce bana kul olun!’’ diyecek! Buna hiç kimsenin hakkı yoktur. Onun diyeceği şudur; ‘’Kitabı öğreterek ve üzerinde sürekli çalışarak kendinizi Rabbinizin yoluna adayan kişiler olun’’ ALİ İMRAN 79


     ‘’Peygamber de hüküm koyar bunu bize (hadislerle) o söyledi’’ dendiğinde ne anlama gelir? ‘’ Peygamber kendisine kul olmamızı emretti’’ demiş gibi olunmaz mı? İşte Allah da Ali İmran 79’da ‘’hayır, Nebinin böyle demeye hakkı yoktur. O kendinizi Allah’ın yoluna adayın der’’ demiş oluyor. Yani, bu iddiayı ortaya atanları yalanlıyor Allah. Daha da sert bir ifade ile şunları söylüyor;


(Kur’an) Alemlerin Rabbi tarafından indirilmiştir. HAKKA 43

Eğer (Muhammed) bize karşı bir takım sözler uydursaydı, HAKKA 44

Onu kıskıvrak yakalar. HAKKA 45

Şah damarını koparırdık. HAKKA 46

İçinizden hiç biri de bunun önüne geçemezdi. HAKKA 47

Şüphesiz o (Kur’an) Muttakiler için bir zikirdir HAKKA 48


     Yani, işin şakası yok, Peygamber bile kendinden bir söz söyleyip onu Allah’a fatura edemez. Böyle yapsaydı, Şah damarını koparırdık hiç biriniz de buna engel olamazdınız diyor Allah. İşin özü, Peygamber dahil hepimiz sadece Allah’a kulluk edeceğiz.


Evet, toparlayalım, Allah indirdiği ile hükmetmemizi emrediyor. Nebisine (Peygamber) de indirdiği ile hükmetmesini emrediyor ve onların hevasına uyma diye de uyarıyor ve Kitabı bunun için indirdiğini söylüyor. Hatta Nebi gönderdiği tüm toplumlara, insanlar arasında hükmetsin diye Kitap indirdiğini de söylüyor. Bazıları bunları söyleyince ‘’Peygamberi devreden mi çıkarıyorsun?’’ diyorlar halbuki, Peygamber devrede değil ki çıkaralım. Bahsedilen devre, ilahlık devresidir. Peygamber ilah değildir ve Peygamberi hüküm koymada Allah'a bir tutmamak TEVHİDDİR, sadece Allah'ı ilah edinmektir. Allah'tan başkasını, peygamber dahil hiç kimseyi ilah edinmemektir; ALLAH'TAN BAŞKA İLAH YOKTUR. Hüküm, Allah ile Pyegamberin değildir hüküm, yalnız Allah’ındır. Hükmü O koyar ve hükümde onun ortağı yoktur, ayetler de gayet anlaşılır biçimdedir. Tamam, iyi güzel Kur’an ile hükmedelim de, bu nasıl olacak? Kur’anda her şey yazıyor mu? Bu ve daha başka soruların cevabı ikinci bölümün konusudur. İnşallah anlaşılır şekilde yazabilmişimdir. Ama lütfen, yazdığım ayetleri anlamaya çalışın. Ayetler, Allah'ın sözüdür onları anlamaya çalışın. Hangi sure kaçıncı ayet olduğunu hemen sonuna yazdım ayetlerin ve diğer yazıların arasından göze çarpsın diye mavi renkte yazdım. 


İkinci bölümde buluşmak üzere, Allah’a emanet olun.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder